آندومتریوز و نازایی

اندومتريوز بيماري مزمن و شايعي است كه بسياري از زنان در سنین باروری از آن رنج مي‌برند. اين در حالي است كه به خاطر علائم غير اختصاصي اين بيماري، بویژه در موارد خفیف دیر تشخیص داده میشود .
وجود اندومتريوز يا بافت اندومتر در مكاني خارج از رحم می‌تواند به اشكال مختلف باشد و براساس ميزان گستردگي آن، بيماري انواع خفيف، متوسط يا شديد دارد. اين ضايعات مي‌تواند تنها به صورت لكه‌هاي كوچك داخل شكم و روي رحم و تخمدان‌ها و ديگر بافت‌هاي لگني باشد.
باعث ايجاد چسبندگي داخل لگن و شكم و چسبندگي لوله‌هاي رحمي و حتي ايجاد چسبندگي در روده‌ها مي شود. در موارد مکرر باعث ايجاد كيست‌هاي تخمداني خونریزی کننده، مي‌شود كه در سونوگرافي به عنوان كيست شكلاتي خوانده مي‌شود.

آندومتریوز-و-نازایی

علت اندومتریوز

علت اين بيماري جابه‌جايي خون و بافتهای داخل رحمي هنگام عادت ماهانه و از طريق لوله‌هاي رحمي به داخل لگن است. به همين دليل اين بيماري در كساني كه خونريزي شديد و طولاني در دوره عادت ماهانه دارند و همچنين با فواصل كمتري پريود مي‌شوند (يعني زودتر از ماهي يك‌بار) بيشتر رخ مي‌دهد. لگن شایعترین محل آندومتریوز است. در این بیماری، بافت اندومتر (ديواره داخلي رحم) ، در بیرون از محل اصلی رشد مي كند. این ضایعات میتواند در تمام بافت‌های بدن به جز طحال ایجاد شوند ولی رایج‌ترین محل پدیدآمدن آن در ۵۰ درصد موارد،حفره لگن است ؛ که در این قسمت، تخمدان‌ها (در نزدیک ۴۰ درصد موارد) بیش از دیگر اندام‌ها گرفتار اندومتریوز می‌شوند.
بنابراین همزمان با خونروش معمولی قائدگي ، این نقاط نیز دچار خونریزی می شوند که در نتیجه مشکلات فراوانی برای فرد به‌وجود می‌آید.

علائم اندومتریوز

رایج‌ترین مشکلات عبارتند از :
* دردهای غیر معمول موقع پریود ماهانه
* اشکال در باروری و نازایی
* دردهای مزمن لگنی
* اشکالاتی در دفع ادرار و مدفوع ؛ زمانی که درگیری جدار روده و مثانه وجود داشته باشد.
* دیسپارونیا ( درد زمان نزدیکی)

اين بيماري مزمن است و مي‌تواند سال‌ها از شروع هر يك از اين علائم بگذرد اما فرد از نوع بيماري خود اطلاعي نداشته باشد، زيرا اين علائم مي‌توانند در برخی بیماریهای دیگر نیز دیده شود.

تشخیص اندومتریوز

سونوگرافي از طریق شکم و ترانس واژینال اولین قدم تشخیص پاراکلینیک میباشد . در قدم بعد ام‌آر‌آي میتواند بسیار مفید باشد .
بهر حال برای تشخيص قطعي، لاپاراسكوپي و مشاهده مستقیم ضايعات و نمونه‌برداري از آنها انجام میشود.

اولین رژیم درمانی مصرف قرص‌هاي جلوگيري از بارداری است که با تاثیر بر هورمونهای تخمدانها و ممانعت از ایجاد خونروش قاعدگی موجب بهبود نسبی بیماری میشود.
از درمان‌هاي ديگر بخصوص در كساني كه كيست ها و توده های لگنی همراه با نازايي دارند، جراحي است که در حال حاضر بیشتر از طریق لاپاروسکوپی انجام میشود.
با وجود اين درمان‌ها هميشه امكان عود اندومتريوز وجود دارد .
در يائسگي به دليل نبودن هورمون‌ها و عدم خونروش ؛ اين ضايعات ديگر رشد نكرده، بتدريج از بين مي‌روند.