انواع چسبندگی جفت

چسبندگی جفت عارضه ای است که در طی آن جفت به طور غیر طبیعی به جداره رحم می چسبد که باعث مشکلات عدیده ای در مادر می شود. در حالت عادی جفت به رحم می چسبد در زمان زایمان، جنین خارج می شود و جفت از رحم جدا می شود.در صورتی که جفت از دیواره جدا نشود، باعث ایجاد عوارضی مانند خونریزی شدید در مادر شده و در صورتی که شناسایی و درمان نشود جان او را به خطر می اندازد.

انواع-چسبندگی-جفت

انواع چسبندگی جفت

۳ نوع چسبندگی غیر طبیعی جفت به دیواره رحم وجود دارد : اکرتا، اینکرتا ،پرکرتا

1. چسبندگی اکرتا

پلاسنتا اکرتا ( چسبندگی پاتولوژی جفت به دیواره رحم ) از مهمترین خطرات و عوارض بارداری است که اساسا در مادرانی که سابقه سزارین های قبلی ؛ کورتاژ و هر گونه اعمال جراحی رحمی داشته باشند ممکن است دیده شود و از اورژانس های بسیار مهم زمان زایمان و قبل از زایمان میباشد .
سونوگرافی دقیق با دستگاههای پیشرفته و توسط رادیوسونولوژیست ماهر برای تشخیص این عارضه توصیه میشود
میتواند بدون علامت باشد ولی از علائم معمول ان میتوان به لکه بینی و دردهای خفیف و مبهم شکم و پایین شکم و جفت سر راهی اشاره کرد.

1. چسبندگی پرکرتا

کمترین نوع چسبندگب از این نوع می باشد.

1. چسبندگی اینکرتا

به ندرت از این چسبندگی می باشد .

علل ایجاد چسبندگی جفت

1. جفت سر راهی

زمانی که جفت سر راهی باشد احتمال چسبندگی جفت به دیواره رحم نیز بیشتر میشود تمام اعمال جراحی و کورتاژ و صدمات حفره رحم احتمال چسبندگی جفت را زیاد میکنند

1. زایمان سزارین

یکی از عوارض زایمان سزارین چسبندگی جفت می باشد که بعد از زایمان معمولا علائم آن مشاهده می شود.

1. زایمان زودرس

خطرات چسبندگی جفت

چسبندگی جفت خطراتی برای مادر و نوزاد دارد که به شرح ذیل می باشد:

1. خونریزی زیاد

در سه ماهه اول بارداری مادر دچار خونریزی زیاد می شود که در این مواقع تصور می شود از علائم زایمان زودرس می باشد. در این صورت پزشک دستور به استراحت می دهد وداروهایی برای درمان تجویز می کند.

1. خارج کردن رحم

در صورتی که چسبندگی زیاد باشد در مواردی که با دارو درمان صورت نگیرد با جراحی رحم را از بدن خارج می کنند که معمولا بعد از زایمان انجام می شود.

مشکلات جفت

1. جدا شدن جفت

جفت نقش مهمی در سوخت رسانی به جنین دارد و راه ارتباطی بین مادر و جنین می باشد در صورتی که جفت از جنین جدا  شود مواد مغزی به جنین نمی رسد. در این صورت مادر دچار خونریزی شدید واژینال شده و احساس درد در ناحیه شکم دارد . در این موارد پزشک ممکن است زایمان زودرس صورت گیرد.

1. جفت سرراهی