بارداری خارج از رحم

در صورتی که تخمک لقاح یافته در هر جای دیگری از بدن زن به غیر از داخل رحم جای بگیرد، بارداری خارج از رحم رخ می‌دهد. به طور عادی تخمک پس از بارور شدن به حرکتش که از تخمدان آغاز شده بود ادامه می‌دهد و از لوله‌های رحمی به رحم می‌رسد و روی دیواره‌ی حفره‌ی رحمی جای می‌گیرد. چنانچه لوله‌های رحمی در اثر چسبندگی حاصل از عفونت یا جراحی‌های شکمی تنگ باشند، این حرکت توقف یافته، تخم لقاح یافته در محل تنگی لانه گزینی می‌کند و به رشد خود ادامه می‌دهد. معمولاً بیشتر بارداریهای خارج از رحم در یکی از لوله‌های رحم صورت می‌گیرند به همین دلیل آنها را بارداریهای لوله‌ای می‌نامند.

گاهی اوقات ممکن است بارداری خارج از رحم در محلهای دیگری مثل تخمدان، دهانه‌ی رحم و قسمتهای دیگر حفره‌ی شکم اتفاق بیفتد. همچنین به ندرت دیده می‌شود که با وجود یک بارداری داخل رحمی، یک تخمک بارور شده در جای دیگری خارج از رحم نیز جایگزین شده باشد. این اتفاق بیشتر در روش  IVF که تخمکها به صورت مصنوعی لقاح می‌یابند و به داخل رحم تزریق می‌شوند، بیشتر مشاهده می‌شود.

درمان بارداری خارج از رحم

اگر بارداری خارج از رحم روی داده باشد دیگر راهی برای جابجایی محل تخم، انتقال و کاشتن آن داخل رحم نیست و تنها درمان، خاتمه‌ی حاملگی است. چنانچه بارداری خارج از رحم زود تشخیص داده نشود و تحت درمان قرار نگیرد، سلول رشد می‌کند و با بزرگ شدن جنین خطر پارگی لوله‌های رحمی که با درد و خونریزی شدید همراه است، فرد را تهدید می‌کند. این موضوع یک اورژانس پزشکی به حساب می‌آید. در این حالت احتمال صدمه به طور جدی یا از دست دادن کامل لوله‌ی رحمی وجود دارد. اگر فرد با این مشکل مواجه شد باید آن را جدی تلقی کند زیرا اگر درمان به سرعت انجام نشود ممکن است خونریزی شدید داخلی حتی به مرگ نیز منجر شود.

عوامل افزایش خطر بارداری خارج از رحم

احتمال وقوع بارداری خارج از رحم برای هر خانمی در زمانی که فعالیت جنسی دارد، هست. ولی برخی شرایط درصد وقوع این خطر را افزایش می‌دهند.

طی 10 سال گذشته تعداد بارداری‌های خارج از رحم با افزایشی حدود سه برابر همراه بوده است که اگر فرد واجد شرایط زیر باشد این احتمال بالا می‌رود:

• بارداری بعد از بستن لوله‌ها (عملی که برای جلوگیری از بارداری دائم صورت می‌گیرد.)
  • انجام هر گونه عمل جراحی در ناحیه لگن (به ویژه اگر بعد از بستن لوله‌های رحمی با یک عمل جراحی مجدد اقدام به باز نمودن آنها کرده باشید.
  • واقع بعد از جراحی‌های کیست تخمدان، فیبروم، سزارین و برداشتن آپاندیس نیز از جمله‌ی این موارد هستند.

نقش IUD در بارداری خارج از رحم

احتمال بارداری در زمانی که از IUD استفاده می‌کنید حدود 1% است. اما به این نکته توجه کنید که IUD تنها مانع بارداری‌های داخل رحمی می‌شود.

آسیب دیدگی لوله‌های رحم

این آسیب دیدگی در اثر ابتلا به عفونت، بیماریهای مقاربتی مخصوصاً عفونت با کلامیدیا و بیماری سوزاک اتفاق می‌افتد که گاهی علائمی از خود نشان نمی‌دهد. چنانچه در گذشته شما را نابارور تشخیص داده‌اند و درمان شده‌‌‌اید از آنجایی که بعضی از ناباروری‌ها به دلیل اختلال در لوله‌های رحم روی می‌دهند، احتمال بارداری خارج از رحم برای شما بیشتر از سایر افراد است.

کاندیدای بارداری خارج از رحم

خانمهای مسن بیشتر در معرض این نوع از بارداری هستند. همچنین کشیدن سیگار و مصرف مداوم دوش واژینال در افزایش بروز این خطر سهیم هستند.

زمان بروز علائم بارداری خارج از رحم

علائم بارداری خارج از رحم غالباً در هفته‌های 6 و 7 حاملگی خود را نشان می‌دهند و خانمهای باردار متوجه این موضوع می‌شوند. هرچند در برخی افراد این علائم در هفته‌ی چهارم بارداری بروز می‌کنند و اما دسته‌ای از خانمها هستند که خطر بیشتری تهدیدشان می‌کند زیرا تا پیش از انجام سونوگرافی سه ماهه‌ی اول بارداری این امر را کشف نمی‌کنند.

تشخیص بارداری خارج از رحم

علائم این نوع بارداری در افراد مختلف‌، متفاوت است و این موضوع به محل قرارگیری تخم نیز بستگی دارد. بهترین حالت برای خانم این است که بارداری خارج از رحم در همان مراحل ابتدایی که حداقل علائم را دارد تشخیص داده شود تا بارداری پیشرفت نکند و منجر به پارگی لوله و خونریزی شدید نشود. برخی مواقع تستهای حاملگی مثبت را نشان نمی‌دهند یا ضعیف نشان می‌دهند حتی با اینکه پریود شما به تأخیر افتاده است، در این موارد توصیه‌ی ما به شما این است که موضوع را جدی  تلقی کنید و با مراجعه به پزشک سعی کنید در تشخیص این بارداری تعجیل کنید.

علائم بارداری خارج از رحم

چنانچه با هر کدام از علائم زیر به ویژه در 12 هفته اول بارداری مواجه شدید سریعاً با دکترتان تماس حاصل فرمائید.

• درد یا گرفتگی در شکم یا لگن که معمولاً این درد ناگهانی، مدوام و شدید می‌باشد ولی احتمال دارد اوایل به طور متناوب و متوسط نیز بروز کند.
    • درد شانه در سمت چپ یا راست مخصوصاً هنگامی که دراز می‌کشید که این امر در اثر پاره‌ شدن لوله‌ی رحمی روی می‌دهد. در صورت مشاهده‌ی این اتفاق آن را جدی بگیرید و شروع به درمان اورژانسی بنمائید.
    • درد زیر شکم که معمولاً وقتی آن را لمس می‌کنید یا هنگامی که سرفه می‌کنید و یا در زمان حرکات روده‌ها و اجابت مزاج بیشتر احساس می‌شود.
    • احساس ضعف، گیجی و یا بیهوش شدن به علت شوک و از دست دادن خون هم احتمال دارد روی بدهد.
    • خونریزی یا لکه‌‌بینی قهوه‌ای هم در بیشتر مواقع مشاهده می‌شود.