بزرگی خوش خیم پروستات

بزرگی خوش خیم پروستات یا BPH یکی از شایع ترین مشکلات می باشد که آقایان در طول عمر خود با آن مواجه می شوند. پروستات یک عضو مربوط به تولید مثل مردان می باشد که بین پیشابراه و مثانه قرار دارد. وظیفه اصلی آن تولید مایع منی برای حرکت و خروج اسپرم است.

مراحل رشد پروستات

1. این پروستات در دو مرحله رشد می کند. یکی در مرحله بلوغ می باشد که نسبت به دوره نوجوانی و کودکی اندازه آن دو برابر می شود و کاملا طبیعی می باشد و مشکلی برای فرد پیش نمی آورد.
  2. مرحله دوم رشد پروستات بعد از 25 سالگی است که معمولا رشد آن تا آخر عمر ادامه پیدا می کند که در بسیاری اوقات موجب ایجاد علائم هایی می شود.

علائم بزرگی پروستات

بزرگی خوش خیم پروستات یک پروسه طبیعی تلقی می شود که به دلیل افزایش سن رخ می دهد. بنابراین یک بیماری یا سرطان نیست و در بین افراد بسیار شایع می باشد. این اختلال به تنهایی موجب اختلال در فعالیت جنسی نمی شود. ولی به دلیل فشار بر مجرای ادرار و اشکالاتی که در تخلیه مثانه ایجاد می کند، ممکن است باعث بروز مشکلاتی در خروج ادرار شود که علائم آن شامل موارد ذیل می باشد:

1. باریک شدن ادرار
  2. ضعیف شدن مجاری ادرار
  3. قطع و وصل شدن جریان ادرار
  4. احساس نیاز مکرر به دفع ادرار ( تکرر ادرار)
  5. احساس عدم تخلیه کامل ادرار

در موارد شدید اگر  بزرگی پروستات درمان نشود باعث احتباس ادرار شود که فرد قادر نیست ادرار کند به طوری که با سونداژ ادرار را می توان تخلیه کرد که البته این موقتی می باشد و با درمان قابل برگشت می باشد. یکی دیگر از علائم بزرگی پروستات، بازگشت ادرار به کلیه می باشد که باعث مشکلات زیادی از جمله ایجاد عفونت و سنگ در کلیه ها و مثانه بشود. علائمی مذکور همیشه با بزرگی سایز غده ارتباط مستقیم ندارد گرچه معمولا علائم با بزرگی غده پروستات بیشتر می شوند ولی همیشه اینطور نمی باشد و در بسیاری موارد یک بیماری با پروستاتی به اندازه 20 یا 30 سی سی علائم شدیدتری نسبت به بیماری که پروستاتی به اندازه 70 سی سی دارد. بنابراین این مورد طبیعی می باشد که فردی با علائم کوچکتر علائمی شدیدتری داشته باشد. بزرگی پروستات را بیش از 50درصد از مردان بین سنین 50 تا 60 سال تجربه می کنند و وقتی به 80 سالگی می رسند بیش از 90 درصد آنها این علائم را دارند.

تشخیص بزرگی پروستات

1. فرد در ابتدا با مشاهده علائم بالینی باید به پزشک متخصص مراجعه کند. پزشک جراح معاینه بالینی می کند و با انگشت بزرگی پروستات قابل محسوس می باشد.
  2. راه دیگر تشخیص بزرگی پروستات سونوگرافی پروستات میباشد که از روی شکم و رکتوم انجام می شود که اندازه و بافت پروستات به خوبی بررسی می شود.
  3. روش تشخیص مهم دیگر آزمایش PSA می باشد که با هر بزرگی پروستات میزان PSA موجود در خون زیاد می شود ولی در کنسرها و سرطان پروستات میزان آن در بدن بیشتر می شود. بنابراین در اکثر مردان بالای 40 تا 45 سال توصیه به اندازه گیری غده پروستات می شود. هم برای بررسی VPHو هم برای رد تومور ها و کنسرهای پروستات این آزمایش انجام می شود و اگر کوچکترین شکی داشته باشیم دی اپسید پروستات جهت رد بدخیمی به راحتی قابل درمان می باشد.

درمان پروستات

درموارد خفیف تا متوسط درمان دارویی و غیر جراحی توصیه می شود و در موارد شدید جراحی برای درمان باید انجام شود.

برخی از خدمات دکتر محمود برفه ای

سونوگرافی NT