بیماریهای پروستات

برای شناختن بیماریهای پروستات لازم است ابتدا با این عضو آشنا شوید. پروستات یک غده ی کوچک به اندازه تقریبی یک گردو است که زیر مثانه و ابتدای پیشابراه قرار دارد. پیشابراه مجرایی برای انتقال ادرار از مثانه به خارج از بدن است که در مردان ابتدای آن از وسط غده ی پروستات رد می شود.

پروستات عادی قوام نرم دارد و هیچ گونه توده ای ندارد. از وظایف پروستات می توان به کنترل ادرار و ترشح مایعی برای حفظ فعالیت اسپرمها اشاره کرد. در واقع می توان گفت مردان بدون پروستات تقریباً نابارور می شوند.

علائم کلی این بیماریها عبارتند از: احساس تکرر و فوریت ادرار، مشکل در دفع ادرار، ادرار خونی، ادرار همراه با سوزش و درد، اختلال در فعالیت طبیعی جنسی، احساس سنگینی و درد مداوم در بخش پائین کمر و لگن یا بالای رانها، دفع ادرار به صورت قطره قطره و حتی گاهی بند آمدن ادرار

انواع بیماریهای پروستات

بزرگی خوش خیم پروستات BPH (Benign Prostat Hypertophy) : این روند معمولاً  در آقایان از سن 30 سالگی شروع می شود و در سن 50 سالگی شاهد علائم آن خواهند بود. به طور کلی این موضوع شامل حال افراد سن بالا می شود و علائم آن در 50% آقایان بالای 50 سال و 90% آقایان بالای 80 سال قابل مشاهده است.

در این بیماری به علت بزرگی پروستات به مجاری ادراری فشار می آید و در نتیجه باعث کاهش جریان و قطع و وصل شدن ادرار، ادرار آهسته و تکرر ادرار، احتباس ادرار و باز مانده ادراری می شود که این علائم بیشتر شبها اتفاق می افتند.

در صورت مشاهده ی این علائم آنها را جدی بگیرید زیرا در صورت عدم درمان بزرگی خوش خیم پروستات عوارض جدی مثل انسداد کامل مسیر ادرار و در نتیجه بند آمدن ادرار، عفونت ادراری، خونریزی ادراری، پس زدن ادرار به مثانه، نارسایی کلیه و سنگ مثانه در انتظار شما خواهد بود.

روشهای تشخیص بزرگی پروستات

روش تشخیص این بیماری به این صورت است که پزشک بیمار را معاینه بالینی می کند و با لمس به وسیله ی رکتوم بزرگی پروستات را تشخیص می دهد. سونوگرافی کلیه ها و مثانه و پروستات روشی دقیق برای تشخیص بزرگی پروستات و عوارض احتمالی آن است. همچنین آزمایش خون (PSA) و آزمایش ادرار هم روشهای مناسبی برای تشخیص هستند.

راههای درمان بزرگی پروستات

درمان این بیماری بسته به تشخیص پزشک و وضع بیمار با دو شیوه ی دارویی و جراحی انجام می پذیرد. جراحی در شرایطی ضروری است که شاهد علائمی نظیر: عفونتهای مکرر ادراری، خونریزی های مکرر ادراری، سنگ مثانه، نارسایی های کلیه و مهمتر از همه عدم پاسخ گویی علائم بیماری به درمان دارویی است.

پروستاتیت

پروستاتیت همان التهاب غده ی پروستات بیمار است که باعث دردناک و بزرگ شدن غده پروستات می شود. علت پروستاتیت هنوز کشف نشده است و گاهی در 50% از مردان مبتلا به این بیماری علائم التهاب مشاهده نمی شود. این بیماری درد شدید، علائم ادراری، اختلالات جنسی و ناباروری را به دنبال دارد.

بیماریهای پروستات اغلب برای مردان جوان و میان سال اتفاق می‌افتد. به این بیماریها، پروستاتیت می‌گویند که انواع حاد و مزمن باکتریایی، مزمن یا سندرم درد لگنی التهابی و سندرم درد لگنی غیر التهابی را شامل می‌شود. در پروستاتیت حاد و مزمن باکتریایی، عفونت باکتری از پیشابراه و به وسیله‌ی ادرار در حالتی که فرد به عفونت مثانه ابتلا دارد و نیز از راه وسایل خارجی مانند سوندهای ادراری توانایی بروز دارد.

پروستاتیت حاد در بیشتر موارد به دلیل عفونت پروستات به وجود می‌آید و علائم ناگهانی مثل تب و لرز و درد لگن و مشکلات ادراری را به دنبال دارد که برخی اوقات باید بیمار را بستری کرد.

پروستاتیت مزمن باکتریایی به معنای عفونت بلند مدت پروستات می‌باشد. در صورت وقوع این عارضه درمان آن بسیار سخت است زیرا امکان رسیدن دارو به پروستات خیلی کم است. در این وضعیت بیمار مرتباً به عفونتهای ادراری دچار می‌شود و گاهی این عفونت در بیضه هم گسترش می‌یابد.

پروستاتیت یا سندرم درد لگنی التهاب به معنای التهاب پروستات است که علائمی ندارد و منظور از پروستاتیت یا سندرم درد لگنی غیر التهابی، پروستات بدون عفونت و التهاب می‌باشد.

زمان مراجعه به پزشک

بیماریهای پروستات به مرور زمان بهتر می‌شوند ولی گاهی علائم آنها به صورت ناگهانی برمی‌گردند. اگر فرد دچار تب و لرز غیر منتظره همراه با مشکلات ادراری، عفونت‌های مکرر دستگاه ادراری، مشکل در شروع ادرار، کاهش جریان ادرار، ادرار خونی و چرکی، ادرارهای مکرر شبانه، درد مداوم کمر، درد شدید بعد از انزال، درد آلت تناسلی، ترشحات از آلت تناسلی و زخمهای ناحیه‌ی تناسلی شد باید به پزشک مراجعه کند.

سرطان پروستات

از دیگر بیماریهای پروستات، سرطان پروستات است که در نتیجه‌ی رشد بدخیم سلولهای پروستات به وجود می‌آید. به این صورت که سلولهای پروستات سالها درون پروستات رشد می‌کنند ولی به مرور زمان به خارج از پروستات گسترش پیدا می‌کنند و بافتهایی مانند کبد، ریه‌ها و استخوانها را در بر می‌گیرد.

علائم سرطان پروستات

کاهش شدید وزن، بالا رفتن اوره خون، کم خونی و دردهای استخوانی از علائم سرطان پروستات هستند که با میزان پیشرفت بیماری مرتبط هستند. سرطان پروستات بعد از سرطان ریه در مقام دوم بیماریهای بدخیم منجر به مرگ می‌باشد.

علل ابتلا به سرطان پروستات

علل ابتلا به سرطان پروستات نیز مانند سایر سرطان‌ها ناشناخته است. خطر ابتلا به این بیماری بین افرادی که سابقه‌ی فامیلی آن را داشته باشند، افزایش می‌یابد. همچنین سن بالای 65 سال و رژیم غذایی در ابتلا به این بیماری تأثیرگذارند.

روش تشخیص سرطان پروستات

جهت تشخیص این بیماری ابتدا پروستات به وسیله‌ی پزشک معاینه می‌شود. سپس آزمایش PSA خون انجام می‌شود و اگر PSA خون بالا باشد معمولاً به معنای ابتلا به سرطان پروستات است. اگر نتیجه‌ی آزمایش PSA غیر طبیعی باشد به نمونه‌برداری از پروستات روی می‌آورند تا در نهایت این بیماری تشخیص داده شود.

روشهای پیشگیری از سرطان پروستات

راههای مختلفی برای پیشگیری از سرطان پروستات وجود دارد از جمله: معاینه‌ توسط پزشک متخصص و آزمایش سالیانه‌ی PSA ، رعایت رژیم غذایی شامل سلنیوم، سویا، ویتامین D، چای سبز و لیکوپن که در گوجه فرنگی موجود می‌باشد.

همچنین کاهش مصرف مواد قندی، نشاسته‌ای و چربی‌های مضر در کاهش درصد ابتلا به سرطان پروستات تأثیرگذارند.

نتیجه‌گیری

توصیه‌ی ما به شما این است که برای پیشگیری از مرگ ناشی از سرطان پروستات به تشخیص زودهنگام آن اهمیت بدهید و معاینات و آزمایشات را به صورت مداوم انجام بدهید، در صورت مشاهده‌ی علائم به پزشک مراجعه کنید. امروزه روشهای جدیدی برای بهبودی سرطان پروستات وجود دارند.