بیماری‌های دستگاه ادراری

اورولوژی یا بیماری دستگاه ادراری به دو صورت حاد و مزمن در افراد ایجاد می‌شود. این بیماری بخش خاصی از بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مثلاً در خانم ها  دستگاه ادراری و در آقایان اندام‌های تناسلی.

بیماریهای دستگاه ادراری

اجزای دستگاه ادراری

دستگاه ادراری شامل حالب، مثانه، کلیه‌ها و مجرای خروجی مثانه می‌باشد.  عفونت یا التهاب در هر قسمتی از دستگاه  ادراری می‌تواند اتفاق بیفتد. بیشتر عفونتها شامل قسمت‌های  پایین‌تر دستگاه ادراری یعنی مثانه و مجاری ادراری می باشد.

بیماریهای شایع دستگاه ادراری

باید گفت که تمام افراد به این بیماریها مبتلا می‌شوند. اما تشخیص و درمان آنها متفاوت خواهد بود. یکی از بیماری‌های شایع دستگاه ادراری، عفونت است که ناشی از نوعی باکتری یا ویروس می‌باشد. این عارضه به دستگاه ادراری حمله کرده و باعث ایجاد عفونت ادراری در افراد می‌شود. عفونت دستگاه ادراری بیشتر در خانمها اتفاق می‌افتد که علائم خاصی ایجاد نمی‌کند، فقط حین ادرار احساس سوزش در فرد شکل می‌گیرد و با مصرف آنتی بیوتیک تجویز شده از سوی متخصص، درمان می‌شود.

دیگر بیماری‌ای که در دستگاه ادراری ایجاد می‌شود، وجود سنگ کلیه است که بیمار همراه با ادرار به دفع کریستال‌های کوچک می‌پردازد، اگر همراه با ادرار این سنگ ها دفع نشوند، باعث انسداد مجاری ادراری در بیمار می‌شود. این عارضه با جراحی قابل درمان می‌باشد که جراح با دستگاهی اقدام به کوچک کردن سنگ ها کرده و بیمار همراه ادرار آنها را دفع می‌کند.

برخی بیماری‌ها که به دستگاه ادراری مرتبط می‌باشند، عبارتند از:

• سرطان پروستات
  • پرولاپس مثانه (بیرون زدگی اعضای لگن)
  • مثانه‌ی بیش فعال
  • التهاب غده‌ی پروستات
  • سندرم مثانه
  • خون در ادرار

تشخیص بیماری‌های دستگاه ادراری

تشخیص این بیماری بسته به علائم ایجاد شده در بیمار دارد. چنانچه در ادرار خون وجود داشته باشد، تشخیص از طریق تصویربرداری صورت می‌گیرد.

درمان بیماری های دستگاه ادراری

برخی از عفونت‌های جزئی دستگاه ادراری به مدت 3 روز با مصرف آنتی بیوتیک‌ها درمان می‌شوند و برخی از این داروها عبارتند از:

• آموکسی سیلین
  • سولفامتوکسازول
  • آمپی سیلین
  • نیتروفورانتوئین
  • سیپروفلوکساسین

اگر بیمار از عفونت های مکرر رنج می‌برد، پزشک ممکن است درمان را برای یک مدت طولانی‌تر انجام دهد و طبق هر مورد و با توجه به علت التهاب، می تواند داروها را برای درمان عفونت‌های مناسب تجویز کند  .

با تشکر مدیریت سایت