هماچوری یا وجود خون در ادرار

وجود خون در ادرار یکی از علل شایع مراجعه بیماران به کلینیک ها مراکز سونوگرافی است . دو نوع فرم میکروسکوپیک و ماکروسکوپیک دارد. نوع فرم میکروسکوپیک یا خفیف تنها در آزمایشگاه توسط میکروسکوپ قابل تشخیص می باشد. ماکروسکوپیک یا هماچوری بیمار به راحتی می تواند علائم آن که ادرار قرمز و خونی رنگ می باشد را مشاهده کند. اینها اهمیت بالینی متفاوتی دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم . منشا هماچوری یا خون در ادرار سر تا سر مسیر سیستم ادراری از کلیه ها ، حالب و مثانه ، پیشابراه و پروستات می تواند باشد .

علت هماچوری

هماچوری دارای علل متعدد می باشد که دارای موارد ذیل می باشد:

1. عفونت : شایع ترین و اولین علت هماچوری عفونت در مثانه با عنوان سیستیک و در کلیه با عنوان پیولفریک مشخص می شود. مسلما هر جایی عفونت ایجاد شود توام با درد و ناراحتی و تب همراه خواهد بود . از دیگر علائم این بیماری تعرق ، بی حالی می توان اشاره کرد.
  2. وجود سنگ در مسیر ادرار که شامل کلیه ، مثانه ،حالب. در زمانی که سنگ در کلیه بدون حرکت باشد معمولا دردی برای شخص ایجاد نمی کند. گرچه ممکن است باعث ایجاد مختصری خون در ادرار شود ولی وقتی سنگ از کلیه به حالب به سمت مثانه حرکت می کند معمولا با درد شدید همراه است که همزمان خون در ادرار چه به صورت جزئی و چه به صورت شدید را ممکن است شاهد باشیم. همچنین سنگ در مثانه اکثرا بدون درد شدید و عفونت می باشد که ممکن است گاهی با گذر زمان باعث سیسیت مزمن شود و ایجاد خون در ادرار و التهاب در مثانه شود.
  3. بیماری های پاراشیم کلیه و بیماری های مزمن کلیه یکی دیگر از علتهای هماچوری می باشد که از طریق علائم بالینی، آزمایش، بیوبسی قابل تشخیص باشد .
  4. از علل مهم دیگر خون در ادرار کنسر می باشد که قسمتهای مختلف سیستم های ادراری است که از کلیه، حالب ، مثانه و پروستات کانسر آنها موجب مشاهده خون در ادرار شود.
  5. BPH یا هیپرتراپی خوش خیم پروستات در برخی اوقات بدون اینکه علائم خاصی ایجاد کند موجب خون در ادرار می شود. فرم دیگری از بیماری است که بدون همراه بودن بیماری در اثر ورزش های شدید و فعالیت های فیزیکی شدید و همچنین در اثر ضربه و تصادف بدون اینکه صدمه خاصی به بدن و سیستم ادراری وارد بشود خون در ادرار دیده می شود. چه به صورت میکروسکوپی و چه به صورت ماکروسکوپی که وقتی مورد بررسی قرار می گیرد علائم خاصی مشاهده نمی شود و ممکن است تا آن زمان خون در ادرار هم از بین رفته باشد.
  6. برخی خوراکیها و داروها یکی دیگر از علل ایجاد هماچوری می شود. از جمله مواد غذایی می توان به چغندر و از داروها به فنازوپیریدین که خاصیت ضد سوزش ادرار می باشد، اشاره کردکه موجب خون در ادرار می شود.

برخی از خدمات دکتر محمود برفه ای

سونوگرافی NT