ورم و بزرگی بیضه نشانه چیست؟

مردان در برخی موارد دچار بزرگی و ورم بیضه می شوند که باید به آن توجه کرده تا بهبود یابد . بزرگ شدن بیضه می تواند ناشی از عللی به شرح ذیل باشد :
• عفونت ( اورکیت )
این بیماری از طریق عفونت میکروبی یا ویروس باعث التهاب و تورم بیضه می شود .

ورم و بزرگی بیضه نشانه چیست؟

• هیدروسل
مایعی است که در اطراف بیضه جمع می شود و ممکن است ناشی از عفونت ، بیماری های التهابی ، ضربه و یا بدون علت مشخص و اولیه باشد . در نوع اولیه مایع از طریق شکم به کیسه بیضه وارد می شود .
• واریکوسل
عبارت است از اتساع وریدها در اطراف بیضه که معمولا ناشی از افزایش فشار وریدی ایجاد می شود.اریکوسل بیشتر در طرف چپ دیده می شود
• تومور بیضه
توده های بیضه معمولا قوام سفت دارند و بدون درد هستند و در سنین ۳۵ تا ۵۰ سال شایعترین . ممکن است خوش خیم و یا بدخیم باشند .
• پیچ خوردگی بیضه
زمانی که محل اتصال بیضه به شکم که به صورت طناب می باشد دچار پیچ خوردگی شود ، باید فورا درمان شود زیرا باعث کاهش یا قطع جریان خون به بیضه شده و در صورت عدم درمان منجر به مرگ بیضه می شود. این بیماری باید در کمتر از 6 ساعت درمان شود .
معمولا در اثر ضربه به بیضه خونریزی ایجاد می شود .
برای تشخیص و بررسی ضایعات بیضه و اسکروتوم ( کیسه بیضه ) علاوه بر معاینه بالینی توسط متخصص کلیه‌ها و مجاری ادرار ( اورولوژیست) ؛ استفاده از مشاوره رادیولوژیست نیز حیاتی و ارزشمند است معمولا در بررسی بیضه ها از سونوگرافی کالر داپلر استفاده می شود . تصاویر دقیقی که از این سونوگرافی به دست می آید مشخص می کند که ضایعه چه ماهیتی دارد ؛ وسعت و شدت آن چه میزان است آیا با درمان دارویی و محافظه کارانه قابل درمان است و یا باید جراحی شود
تشخیص بیماری های بیضه نیاز به مراجعه به پزشک متخصص دارد. پزشک برای بررسی دقیق تر از روش های سونوگرافی و معاینه بالینی استفاده می کند.