هيدرونفروز چیست ؟
اتساع و گشاد شدن حفرات کلیه به علت ناتوانی در تخلیه ادرار از کلیه را هیدرونفروز میگویند . این مشکل اغلب تنها یک کلیه را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما می‌تواند دوطرفه باشد . هیدرونفروز یک بیماری اولیه محسوب نمی‌شود، بلكه يك بيماری ثانويه می‌باشد که ناشی از ديگر بیماری‌های زمینه‌ای است. علت هیدرونفروز ؛  انسداد یا گرفتگی مجاری ادراری از لگنچه کلیه ؛ میزنای و مثانه و مجرای خروجی ادرار میباشد .

هیدرونفروز می‌تواند خطر ابتلای فرد به عفونت مجاری ادراری را افزایش دهد و در صورت عدم درمان و طولانی شدن ، می‌تواند موجب بروز تخریب بافت کلیه و درنهایت نارسايی كليه گردد

علل هیدرونفروز کلیه؛
هیدرونفروز خود یک بیماری محسوب نمی‌گردد، بلكه می‌تواند ناشی از بیماری‌های داخلی و خارجی باشد که بر کلیه و سیستم جمع‌آوری ادرار تأثیر می‌گذارد. يكی از شایع‌ترین علل هیدرونفروزکلیه، اوروپاتی انسدادی حاد یک‌طرفه است. این عارضه یک انسداد ناگهانی میزنای ( حالب ) لوله‌هایی که کلیه‌ها را به مثانه متصل می‌کنند، می‌باشد. شایع‌ترین علت این انسداد، سنگ کليه است، اما تنگی واسكار و لخته خون نیز می‌تواند باعث بروز اروپاتی انسدادی حاد یک‌طرفه گردد.
احتباس ادرار ( ناتوانی در دفع ادرار از مثانه به هر علت )نیز  موجب بازگشت ادرار به میزنای و كليه و درنتیجه ايجاد هیدرونفروز و ورم کلیه می‌گردد. اين برگشت ادرار به ریفلاکس ادرار معروف است.

علایم :
درد در شکم یا پهلو
 حالت تهوع
خون در ادرار
تهوع و  استفراغ
 درد یا سوزش هنگام ادرار کردن
دفع  ادرار ناقص و ناکامل
 تب

درمان؛
هدف از درمان ورم کلیه، بازيابی جریان آزاد ادرار از کلیه و کاهش ورم کلیه و فشار است( که موجب اختلال و کاهش عملکرد کلیه می‌گردد). مراقبت اولیه برای بیمار باهدف کاهش درد و پيشگيری از عفونت‌های مجاری ادراری انجام می‌شود. در غیر این صورت، ممکن نياز به جراحی باشد. زمان انجام جراحی به علت اصلی هیدرونفروز و هیدرویورتر و بیماری‌های احتمالی موجود بستگی دارد.

درباره doctorbarfei